Goed in Food
+31 (0)6 - 53 777 158

Een dankwoord aan onze zintuigen

18-03-2016

Een dankwoord aan onze zintuigen

Het Centrum Smaak Onderzoek zegt dat smaak een waarde beleving is. Een product is niet lekker maar wordt lekker gevonden. En een product krijgt het predicaat ‘lekker’ als er een optimale verbinding ontstaat tussen Mens ( hoe voel je je ), Omgeving ( hoe ervaar je die ) en Product ( wat drink of eet ik  ). Ik geef een voorbeeld van wat veel mensen wellicht wel eens hebben ervaren. U bent op vakantie in Frankrijk en gaat in zo’n karakteristiek Frans dorpje op een idyllisch plein, wat omringd is door platanen, een terrasje pakken en besteld een fles rosé.
Heerlijk koel, langs de fles parelen de druppels naar beneden en die rosé blijkt de lekkerste rosé te zijn die je ooit hebt geproefd. Enthousiast van de smaak ga je op zoek naar de plaatselijke wijnboer die deze prachtige rosé produceert. En met een vriendelijke glimlach en een ferme handdruk van deze gepassioneerde wijnmaker laadt je vijf dozen in om daar in Nederland eens even goed van te gaan genieten. De wijn was niet eens duur !

Eenmaal thuis, terug in aanzienlijk minder zonnig Nederland, kunt u niet wachten om zo’n flesje soldaat te maken en herinneringen op te halen aan de fantastische vakantie. U nodigt buren uit om kennis te maken met uw aanwinst uit Frankrijk en bereid ze voor op een smaaksensatie. De fles wordt ontkurkt en bijna als ritueel ingeschonken. Goede wijn verdient een krans! Na het walsen van de wijn in het glas neemt u enthousiast een slok en kijkt alvast triomfantelijk naar de buurman. Nou, had ik het niet gezegd ?

U ziet echter geen glans in zijn ogen en nadat u de eerste slok hebt doorgeslikt komt ook uzelf tot de conclusie dat deze wijn geen topkwaliteit is. Bent u belazerd, heeft die wijnboer een andere wijn aan u verkocht? U zou toch zweren dat het dezelfde fles is! En het is ook dezelfde wijn maar in de omgeving van uw huiskamer en een regenachtige september avond als achtergrond decor, beleeft u die wijn op compleet andere wijze. Die specifieke geur van plataan met een zweem lavendel ontbreekt, het geluid van de tsjirpende krekel is vervangen door een voorbijrazende brommer en alhoewel u dol bent op uw woonplaats en uw eigen huis, vanuit het huiskamerraam kunt u de top van de Mont Ventoux niet zien.

En is dit nou een oproep om nooit meer wijn te kopen als u op vakantie bent? Nee, het is een vrolijke waarschuwing dat uw zintuigen u mooi kunnen misleiden als u niet oppast. Maar het is nog meer een oproep om uw bewust te zijn van gelukzalige zintuigelijke ervaringen! Geniet op dat moment! Sla de geur op in uw geheugen, laat uw ogen het uitzicht op uw harde schijf opslaan, speel het geluid van ketsende jeu-de-boule ballen later in uw hoofd nog eens af en denk aan die heerlijke smaak van hetgeen u op dat moment at of dronk. En bedank dan uw zintuigen. Zij maken het mogelijk dat u dit geluk beleeft en kan beleven. Koester en prijs ze.
Ik wens u een intense vakantie toe!

>>Een dankwoord aan onze zintuigen